Traintrip, bpai tieow!

För några dagar sedan packade vi våra ryggsäckar och begav oss ut på en liten tågtripp. Resan gick mot Bankrud (uttalas egentligen Baan grood), en lugn liten stad ca 20 mil söder om Hua hin. Eller stad och stad, det är väl snarare en ganska sömnig liten by, men tusan vad vackert det var!

Tågresor i Thailand är i sig en upplevelse vill jag lova! Glöm tysta, dämpade vagnar med stängda fönster, här är det ett ständigt kackel och fönstren står på vid gavel så vill du vara våghalsad och sticka ut huvudet under färden - be my guest! Tyvärr fungerar även dessa fönster som papperskorgar, är du klar med din lilla påse så hivar du den bara rakt ut i modernatur. Försökte ge lite arga blickar mot damen bredvid när hon slängde ut påse efter påse men hon fattade inte vinken utan log bara glatt tillbaka.
Platsbiljett kan du glömma! Det finns ju såklart platsnummer på sätena men det råder anarki och du ska armbåga dig fram för att slippa stå när tåget börjar bli fullt. Du kan ju även trycka dig in med 3 andra på ett säte om du känner för att leka packad sill ett tag. Dock hade vi tur denna gången och efter armbågandet fick alla 7 i resesällskapet varsin plats 😄
Inte heller behöver man halta iväg mot bistrovagnen för att inhandla sig en svindyr, svettig ostmacka när hungern slår till, nej här springer försäljarna fram och tillbaka i ett och skriker ut sina nasala lockrop "Nam chaa na kaaa, nam ma prao na kaaa". Det säljs allt möjligt, från iste i påse (supergott!) till nudelsallader och mango. På thailändska tåg behöver man inte vara rädd för att svälta med andra ord!

Väl framme i Bankrud åkte vi sareng (typ en motorcykel med en sidovagn med bänkar) till hotellet där vi mötte upp resten av sällskapet, det var 3 stycken som hade kört motorcykel ner. Hotellet låg bara ett stenkast från stranden och bestod av 10 stycken små träbungalows, jättemysigt 🙂 Vi gick till en liten restaurang som mamma hade ätit på innan, för första gången på typ 3 veckor åt jag thaimat haha men det var jättegott! Blev lite (hehe😜) öl också innan det var dags att hoppa i säng.

Nästa dag hyrde vi en motorcykel och åkte ut på en liten utflykt med de andra i gänget. Jag och Micke var de enda som inte hade varit där innan så vi lät de andra ta täten och hängde på.
Vi körde kilometer efter kilometer längst en av de vackraste stränderna jag sett! Vattnet var turkost och sanden vit, paradis 😍. Här och var hade de satt upp hängmattor mellan palmerna där man kunde ligga och njuta av livet, underbart!
Efter ett litet tag kom vi fram till en jättemysig liten lagun och där stannade vi för vätskepaus. Jag var ganska bakis och svepte i mig en vatten och en cola på typ 30 sek haha.
Vi fortsatte sedan färden runt om Bankrud och tittade på den vackra naturen, stannade lite här och var för att sträcka på benen. Innan sista stoppet svängde vi förbi hotellet för en matpaus. När man hänger med thailändare kan man räkna med att äta minst var tredje timma, ibland känns det som att de inte gör nåt annat hihi 😁
En stund senare åkte vi till ett jättevackert tempel som ligger uppe på ett berg precis efter stranden. Templet har två våningar vilket är ganska ovanligt i Thailand men tyvärr var övervåningen såklart stängd när vi kom dit vilket var lite synd. Jag älskar att besöka tempel här i Thailand, det är verkligen en speciell atmosfär och de är så vackert utsmyckade. Så om ni åker hit kan jag verkligen rekommendera er att besöka minst ett! 🙂
När mörket föll bestämde vi oss för att ha en festkväll på stranden, sagt och gjort. Såååå underbart att kunna sitta ute i den varma nattluften och bara njuta av av livet. Hur har ni det hemma i kylan förresten? 😉
Vi drog med några solstolar från hotellet, tog med oss lite öl och satt och hade det trevligt in på småtimmarna. Gubbarna haffade tag i musiken direkt så ur högtalarna strömmade det allt ifrån Deep purple till Eddie Meduza men inte så mycket där emellan, men en reggaelåt lyckades jag och Micke klämma in mellan låtbytena!

Egentligen skulle vi åkt hem dagen efter men vi ville förlänga semestern lite och bestämde oss för att stanna en extra natt. På dagen tog vid det lugnt med strandhäng, thaitjejerna satt i full klädmundering medan vi falanger fläkte ut oss och lapade sol 😎
På eftermiddagen tog jag och Micke moppen och åkte på en liten tripp till en stad 2 mil norr om Bangkrud eftersom mamma hade rekommenderat en mysig glassbar med förstaklassig glass (Micke är ju som bekant glassgalen).
Vi åkte längst en jättefin mindre väg där djungel och små thaihus byttes av om vartannat, älskar verkligen att susa fram på motorcykeln genom Thailands vackra landskap. Sista delen av färden var dock mindre mysig; upp på en motorväg där lastbilar, motorcyklar och pickuper tävlar om vem som kan köra om på galnast, snabbast och mest tveksamma sätt. Jag blundade och bad en stilla bön till gud när vi skulle byta fil för att göra en U-sväng, och han verkade ha lyssnat för här sitter jag ju 😁 Väl framme i staden var varenda glassbar i syne igenbommat så vi promenerade lite och 10 minuter senare hade vi sett det mesta så då styrde vi kosan tillbaka till Bankrud igen. Allt som allt en trevlig liten åktur 😊

Lite senare åt vi på en mysig seafood-restaurang precis vid havet och efter det skulle vi traska vidare till en liten bar som mamma hängt på förra gången hon var där. Vi glömde ju helt bort att vi var i dött-som-i-graven-Bankrud så när vi kom fram till baren var det släckt och öde, trots att klockan inte ens var 22. Vi knatade vidare och tillslut hittade vi en liten kiosk med några (not so) sköna melonformade stolar utanför så där satte vi oss och spanade en liten stund.
När det börjar närma sig helg kommer det busslast efter busslast med turister (i princip bara thai) till Bankrud för att helgsemestra och våran lilla kiosk låg brevid något som verkade vara en sorts lärar-kick off med typ 50 lärare från södra Thailand, alla uppklädda med blå hijab för att matcha varandra. Det var ett himla rabalder med en konferencier som höll tal (i väldigt skräniga högtalare), kallade upp folk på scenen för att fotas, sjöng lite karaoke (vad är en thaifest utan karaoke??) tog upp mer folk för fotografering, sjöng lite mer karaoke och tjötade non stop medan deltagarna tuggade i sig sin mat. Detta blev våran torsdagsunderhållning haha :D Till slut blev det var dags att gå hem till bungalown för att sova och morgonen efter bar det av hem till Hua Hin, med en lika färgstark tågresa som på ditvägen😀

Jag har tagit lite bilder men lägger in det i nästa inlägg när jag fört över allt till datorn 🤗

Puzz&Kjam😘

Ps. Upptäckte idag att man kan lägga in emojis i texten! Vilken lycka, kan ju knappt prata utan smileys 😜